Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta -t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja. När  alla har samma kläder skapar det gemenskap.
Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Köp scoutdräkten

Du kan köpa scoutdräkten, scoutmärken, andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i Scouternas egen shop.
Där kan du också läsa mer om vad som gäller för märkesplacering.
Kolla gärna med kåren eller avdelningen innan du handlar eftersom det ibland görs gemensamma beställningar – eller gå ihop ett par stycken och handla fraktfritt tillsammans.

GÅ TILL SCOUTSHOP

Glöm inte uppge Jägarnas Scoutkår när ni beställer så får vår kår en liten återbäring!

Scoutskjortan

Den traditionella scoutskjortan finns i barnstorlekar från 128 till 170 cl.
För vuxna finns två modeller en rak och en insvängd (dam-modell), och även i två olika material – bomull och polyester (så kallat funktionsmaterial).

Halsduk

Vi har vår egen scarf som visar att vi tillhör Jägarnas scoutkår och den kan man inte köpa i scoutshoppen utan den köper man av ledarna och betalar till kassören.
Hur gör man? På ett möte be att få köpa en scarf. Betala sedan in 80 kr till vårt Plusgirokonto 420647-0.
Glöm ej skriva scoutscarf i noteringar. Då vet vår kassör vad slanten gäller.

Märkesplaceringar

Bilden visar var märken ska placeras. Klicka för större bild!
När man byter skjorta flyttar man över sina märken, så sy fast den istället för att klistra fast! Många väljer att sy fast sina gamla arrangemangs- och intressemärken på en så kallad lägerbålsfilt.